Vellykket samling på Garda

​Det er system i kaoset på land her i Rival del Garda. Foto: Zerogradinord

Tekst: Viggo Holm
26.04.2019
Samlingen er et samarbeid mellom Sandefjord Seilforening, Tønsberg Seilforening og KNS, der vi inviterer alle norske seilere til Norsk OptiCamp Garda.

​Å reise til Italia for å seilesamling kan være utfordrende. Førstereis, så er man usikker på det meste. Heldigvis så har vi i arrangementskomiteen flere erfarne som har vært der nede flere ganger før og som holdt en stø hånd på prosjektet.

Samlingen er delt opp i to deler, med treningssamling først i fire dager, så fridag, før 4 nye dager med deltagelse i verdens største jolleregatta. Rundt 1000 seilere i 6 startfelt, der hvert felt hadde flere på startlinjen enn det vi hadde totalt på Norgescup 1 for Optimist og Laser.

Kvalitet på treningene

Seilforeningene hadde hyret inn 4 flinke trenere. De lagde et godt og dynamisk program som sørget for en god utvikling og økt mestring av seilerne underveis. Årets målsetting ble kanskje fort nådd for noen av våre seilere. Fra Sandefjord var vår egen Kristian Fredrik med som trener. Da fikk han mulighet til å følge utviklingen på våre seilere, som kan være bra å ta med seg videre inn i sesongen som nå er i gang.

DSC_0494.JPG

Kristian Fredrik holder brief for en gruppe seilere, der 4 er fra Sandefjord Seilforening.DSC_0529.JPG

4 dyktige trenere har oppstart med Norsk OptiCamp.DSC_0486.JPG

Norsk OptiCamp har ordnet avtale med lokale, slik at vi har eget område for lagring og utsetting av joller!

FB_IMG_1555598163961.jpgEr mange på startlinjen! Til venstre i bildet er det venteområde før de kan gå opp på startlinjen.

Regattadagene ble spennende for seilerne. For noe var dette årets første regatta, og for andre var dette også første erfaring med så mange seilere. Kvaliteten i feltet var også meget god. Her må vi huske på at våre seilere møter andre seilere som har seilt hele vinteren, mens våre har gått på ski eller gjort andre vinteraktiviteter.

Dette er en erfaring som er fin å ta med seg. Møte andre gode seilere, og få føle på nivået ute i den store verden.

Vil du være med neste år?

Detaljene for neste år er ikke klare, men du skal ikke se bort fra at de som var der i år, også tar turen neste år. Følg med videre på våre websider.

Link til årets invitasjon