Forsynte seg med krystall i Tønsberg

Ulrik Quamme (fra venstre), Maren Angell-Hansen, Helene Grundvig Hvidsten, Sindre Angell-Hansen, Mari Grundvig Hvidsten og Pernille Baann Eftang seilte Norges Cup i Tønsberg i helgen.

Gaute Stakston
14.05.2017
Ulrik Quamme ble beste Sandefjord-seiler i helgens Norges Cup i Tønsberg, der Sandefjord Seilforening stilte med hele 18 jolleseilere, 17 i Optimist og en i Laser.

- Det var en helg med ustabil lett vind og store forskjeller med strømstyrke på banen, noe som ga spennende strategiske muligheter for seilerne ute på Husøyflaket, forteller trener Magnus Brun, som coachet Sandefjord-gjengen gjennom helgen.

Og Sandefjord-seilerne tok godt for seg fra premiebordet. Ulrik Quamme ble beste Sandefjord-seilere i A-klassen med en 7. plass, fulgt av Nora Doksrød på 9. De to har i flere år seilt godt på dette nivået. Derimot var det første gang Iver Elias Holm (nummer 22) og Mari Grundvig Hvidsten (nummer 25) forsynte seg med krystall. Begge gjorde gode enkeltplasseringer, som trakk dem godt opp på resultatlistene i klassen med 91 Optimistseilere. På 33. plass viste også Liva Løset Eriksen svært gode takter.

- Alle seilerne fikk en god seilas hver noe som ga motivasjon og mye god læring, forteller trener Magnus Brun.

I B-klassen var Maren Angell-Hansen beste sandefjording med femteplass, fulgt av Christine Gyllenhammar-Wiig på syvende og Helene Grundvig Hvidsten på åttendeplass.

HER ER LINK TIL RESULTATER: http://tonsbergseilforening.no/nc-13-14-mai/

Men helgen var altså krevende, og forholdene langt fra ideelle.

- Regattaarrangøren var ivrig etter å få avviklet seilaser  på lørdagen, på grunn av en dyster vindmelding på søndag. Dette resulterte i skjeve startlinjer og mange seilere som  tjuvstartet som ikke ble tatt. På tross av frustrasjonen rundt dette var seilerne flinke til heller å fokusere på mulighetene dette kunne gi dem, sier Magnus Brun, som fremhever at det var god stemning i laget fra Sandefjord,på tross av mye venting og regn.

Neste Norges Cup finner sted i Bergen om to uker. Også dit reiser en stor delegasjon jolleseilere fra Sandefjord.